2017年3月28日星期二

AZIAZIDAH.BLOGSPOT.MY




Dec
05
2014

Antara Gdex dan pos laju

Hari ni nk cerita sikit pasal pengalaman aku menggunakan perkhidmatan Gdex dengan pos laju sebagai seorang pembeli. Sejak bersalin mood nak shopping online sgtlah macam penyakit. Setiap hari asyik usha mcm mcm blogshop, laman web, instagram. Pastu menggeletis nk membeli. Selagi tak beli selagi tu duk usha. Dah beli usha pulak yg lain. Pastu beli lagi. hahaha. Maafkan sy pa . ..

Minggu lepas aku shopping online kt nile.com.my. Story rembatan nnti dulu. Nak cerita dulu pasal servis kurier yg diorang guna. Ni second time aku shopping kt nile. Meroyan nk blouse yg sama blouse dari salah satu top online shop. Tapi yg itu mahal klu kat nile boleh dapat separuh harga dari yg sinun.

Kalau nk tahu jika kita beli di nile kita boleh pilih nk guna kuier yg mana satu. Sama ada gdex atau pos laju. Aku pilih gdex sbb murah. Flat rate rm6.60. Aku tak pasti yer charge sebenar gdex mcm mana sbb aku tak pernah guna gdex sbgi penjual. Tapi kt nile ni berat berapa pn hrga tetap rm6.60. Hari tu berat parcel aku 600gram nile charge rm11++ kalau nk guna pos laju. That why aku pilih gdex. Wlpn lmbt smpi tp asal smpi sudah. Masa first time shopping dgn nile, tiga hari baru parcel smpi. Suprisely kali ni aku byr pagi hari esok tghari smpi. Macam poslaju jugak kenn. Suka ler tak sabo nk melaram ngn blouse tu.

Actually hari tu shopping ngan nile aku tersalah taip nombor phone. Biasalah guna hp. Tertinggal salah satu nombor hp. Nasib baik perasan sblm parcel dihntr. Tp sbb parcel dh send out diorg suruh call gdex trus.  Aku pun callla customer service gdex. Ok phone pun cepat je angkat. Sejam lepas tu gdex subang pulak call aku bagitau diorg dah bgtau dh no phone aku kt orang yg akan hntr parcel. Alhamdulillah brg smpi dh kt tgn aku dgn selamat.

Selang dua hari pastu aku beli online lg. Kali ni beli dri individual. First time beli dri org perseorangan. Takut jugak tp berserah pd tuhan jer. Dah berkenan sgt dgn tudung yg dia jual. Murah dri biasa lak tu. Tengok fb mcm boleh percaya. Selalu promote kt group jual barang. Nk beli brg online ni kena selidik bebetul dulu. Kalau fb tu baru bukak pastu xpernah pulak letak status or gmbr sendiri baik ko jangan bermain dgn api. Walau pun kdg kita beli setakat sepuluh dua puluh ringgit duit jugak kn. Kalau individu ni mmg biasa diorg guna pos laju mcm aku pos beg jeans ler. . Aku beli hari jumaat. Isnin pagi baru dia pos. So patutnya parcel smpi selasa.

Hari selasa tu tunggu smpi petang tak de. Ok tak pe tunggu sehari lg. Sebab biasa kalau hari ujan pos laju postpone penghantaran esok paginya. Pagi tu pi aku pejabat pos sekejap pastu balik aku tunggu smpi ptg tak de jugak org hntr brg yg ditunggu. Kemudian ptg tu my sister bgi satu surat. Tengok dari pos laju. Surat tu bgtau tak dapat nk hntr parcel yg aku tunggu tu.  Surat tu dtg pukul 2.33pm. Masa aku dpt surat tu dh dkt pukul 5. Pelik aku,. Masa bila ntah posmen dtg. Pintu pagar my tak tutup rapat. Pintu rumah sentiasa aku bukak. Pastu hp mmg aku kelik kehulu kehilir takut posmen call kan. Tp hari tu xada pn no. tak bernama yg naik.



Off course aku nk buat penghantaran kali kedua sbb mr. mama tak de kt sini, aku nk pi ppl puchong tu susah dan klu pi kena caj tol 3.20. Rugi je aku byr postage tp kena self collect pulak. Terpaksala mak encik menggoogle no tepon ppl puchong. Aku ni jenis particular. Petang rabu dpt surat ptg tu jugak aku call ppl puchong. Nasib berangkat. Sebelum ni ada 2 3 orang pm aku mintak no hp abg pos laju ekoran entry aku sblm ni sbb nk tnya pasal parcel diorg yg tak sampai. Call ppl puchong sokmo tak berangkat katanya. Ppl puchong jnji kat aku akn buat penghantaran kali kedua esoknya kamis.

Hari kamis tu yakni semlm beria aku tunggu dr pagi smpi ptg. Pintu pagar seawal pukul 8pagi aku dh bukak luas luas. Pukul 1-3 ptg siap tunggu luar rumah. Sampai kul 4 jgn kata nk dpt parcel byg moto/van pos laju pn xnmpk. Kul 4 aku call ppl puchong skali lg tnya apsal xhntr parcel yg dijanjikn. Diorg boleh kata parcel ada kt ppl tak buat delivery pun. Aduhai padahal semlmnya beria kata akn note pnghntran kali kedua. Ni telefon kata tak tahu pulak.

Pagi ni jumaat awal awal lg pukul 9 aku dh call ppl puchong. Nak remind jgn lupa anta parcel tu. Kan hari ni hari jumaat rehat pnjg. Kang klu xdiingtkn tak hntr lg. Tp betulla mcm org yg pm aku tu dekat dua jam call tak berangkat rangkat. Iyelah sblm ni aku call ptg ni call pgi mesti ppl sibuk yer. Tp xkn xde org yg jaga phone yg nk amik aduan kn. Tak kn semua jaga kaunter. 

Entri ni aku tulis bukan nk menunjukkn pos laju tak bagus and gdex bgs. This time cuma aku tak bernasib baik. Selalu pos pgi esok smpi jer. Mcm customer beg jeans aku ada pos rabu hari tu, kamis smpi dh. Aku ni dh nk seminggu tak smpi2 lg parcelnya. Yang aku kecewakn dan terkilan kenapa posmen yg hntr parcel tu tak call lgsg. Lepas tu check dlm sistem tulis addresse not available. Not available apanya klu surat tak dpt serahkn serahan boleh letak dlm peti pos. 

La ni dh pukul 2.30ptg jumaat saat aku taip entri ni. Aku masih menunggu parcel yg dijanjikn nk hntr hari ni. Penantian penuh debaran okeh. Kalau hari ni tak anta jugak aku pasrah. Malas call ppl puchong lg. Next weekla pi self collect. Sob. . . Keciwa . 



No comments:


没有评论:

发表评论